hannahaustralie.reismee.nl

On the road

Hehe, ik ben dan eindelijk in de gelegenheid een nieuwe blog te schrijven! Het typen gaat wat moeizaam, want ik zit op een Franse laptop te typen (mn Frans reisgenootje Marianne was zo vriendelijk me deze even te laten gebruiken). Dus don`t blame me voor de typefouten alvast. Op dit moment zit ik in een plaatsje genaamd Tarcutta. Een nogal klein dorpje dat vooral gezien wordt als locatie waar je een nachtje neerploft op je weg naar Melbourne. Dat is dus ook precies wat wij hier doen; avondeten en slapen. En een duur en minder lekker pils drinken natuurlijk ;)

Inmiddels zijn we 1 week en 1 dag met onze campervan onderweg. Het leven in een campervan bevalt opzich goed, al mis ik het comfort van het continue hebben van een normaal bed met goed matras, voldoende kraanwater dat niet zo erg naar chloor smaakt, ruimte om je kont te keren(!) en het hebben van oplaadpunten voor onze moderne elektronische apparaten. Verder is het prima en mag ik niet zeker niet klagen, want ik ben een super mooi land aan het verkennen met 2 gezellige meiden!

Om even bij het begin van mijn reisavontuur te beginnen gaan we terug naar zaterdag 15 april (dat was namelijk mijn eerste reisdag na het werkavontuur met de paarden). Op die mooie zaterdag begonnen we onze reis in een backpackers hostel genaamd Base in Sydney. Hier kwamen we als pakezels aan nadat Sharon en ik al een pakket van 10kg hadden gedropt bij het postkantoor dat de reis naar Nederland alvast mag gaan maken. Al onze paardrijspulletjes hebben we tijdens het reizen namelijk niet nodig en dit neemt alleen maar onnodig veel ruimte en gewicht in. De eerste 4 dagen van de reis hebben we in Sydney doorgebracht. We sliepen in een groot hostel op een kamer met 3 stapelbedden (en dus excl. ons nog 3 andere mensen). In Sydney zijn we vooral uitgegaan (jep, 4 nachten achter elkaar a la carnaval; die had ik in Nederland namelijk overgeslagen dit jaar haha). Verder zijn we overdag de stad in gegaan en hebben we 2 dagen op verschillende stranden gelegen (in combinatie met een mooie beachwalk tussen de verschillende stranden). Het leven in een hostel leek een beetje op een groep 8 kamp; met z'n allen in stapelbedden slapen en een 'badkamer' delen met de hele verdieping.

Op woensdag 19 april was het tijd om ons huis op wielen op te gaan halen bij Apollo. Na wat gezeur van de organisatie en gedoe met de idiote borgsom van 5100 dollar kregen we dan eindelijk onze campervan mee. Opweg naar de eerste bestemming: de Blue Mountains! Het was erg mooi in de Blue Mountains waar we een prachtige wandeling van 4 uur langs verschillende watervallen hebben gemaakt. Ik heb daar echt de mooiste waterval ooit gezien (ik zal voor de niet facebook en whatsapp hebbers proberen wat foto's op mijn blog te zetten; mocht dat niet lukken dan laat ik ze zien als ik weer in Nederland ben!). Het gebergte vond ik echter niet de mooiste die ik ooit gezien heb, maar het was wel gaaf om de blauwe gloed over het landschap te zien (veroorzaakt door de ontelbare hoeveelheid Eucalyptus bomen).

Na het Blue Mountains avontuur vertrokken we richting de kust en hebben we ons geplaatst op een camping in Jervis Bay. In dit plaatsje hebben we op het witste strand van de wereld gelegen (volgens het Guinness book of Records), genaamd Hyams beach. Op z'n Australisch hebben we ook nog lekker gebbq't op het strand, met uitzicht op het prachtig helder blauwgroene water (echt ongelooflijk mooi om in te zwemmen; je kon tot wel 15 meter door het heldere water de bodem zien! De stranden achter ons gelaten vertrokken we inlands richting de hoofdstad van het land (al zullen velen dit niet weten) : Canberra. Dat was een tegenvaller, maar gelukkig had ik door de verhalen al niet al te hoge verwachtingen. In Canberra, wat voor mij een beetje aandeed als Eindhoven maar dan nog ongezelliger, hebben we het parlementsgebouw bezocht en een heerlijk 3 gangen lunch gegeten in een Italiaans Jamie Oliver restaurant (naar verwachting goedkoop voor 30 dollar, dus zeker leuk om een keer te doen als je in een grotere stad bent waar dan ook ter wereld). Waar ik nogmaals de bevestiging van kreeg toen we in het parlementsgebouw liepen wat niet bepaald uitstraling had, is dat Australie eigenlijk niet echt een identiteit, cultuur of geschiedenis heeft/laat zien. En laat cultuur en geschiedenis nou net hetgeen zijn wat ik het meest interessant vind om te verkennen en me in te verdiepen als ik naar een vreemd land ga :p. Alle geschiedenis die de huidige overheersende (westerse) bevolking aan ons laat zien dateert vanaf ongeveer 1820, wat natuurlijk niet gek lang geleden is. Dat Australie in die zin een nogal jong land is merk je ook als je in de steden loopt. Daar zie je weinig oude gebouwen en je voelt weinig sfeer of identiteit van de stad of het land. De geschiedenis die het land heeft dat wel mijn interesse wekt is de geschiedenis van de aboriginals. Het jammere is dat je van die cultuur en geschiedenis eigenlijk niks tot nauwelijks terugvindt; deze cultuur is namelijk omver geblazen door de Westerse cultuur. Jammer maar goed! Hetgeen overblijft dat zeker wel de moeite waard is om dit land te bezoeken is natuurlijk de natuur. Gelukkig is daar dan wel een overvloed van ;)

Na ons bezoek aan de hoofdstad hebben we onze reis voortgezet naar Melbourne. Omdat dit nogal wat kilometers verderop ligt, zitten we nu in een plaatsje dat precies tussen Sydney en Melbourne zit. Morgen zetten we onze reis voort en zullen we in Melbourne aankomen. Daar heb ik mooie verhalen van gehoord dus ik ben benieuwd! Daar gaan we ook op een betaalde camping logeren met fijne faciliteiten zoals een wc (ja, deze was niet altijd aanwezig op de gratis kampeerplaatsen waar we hebben gestaan!), een douche, stroom en water, en een zeker te noemen bubbelbad! Heerlijk!

Om af te sluiten met het meest noemenswaardige so far: we hebben echt niet normaal veel wild life gespot onderweg! We moeten echt goed uitkijken on the road, want het is al 3 keer voorgekomen dat er mega grote kangaroos vlak voor onze neus de weg over hupsten! Ik heb tot nu toe denk ik al richting de 100 kangaroos gezien; ik denk dat er meer kangaroos dan mensen leven in dit land :p Daarnaast hebben we gekampeert met kangaroos en possums, en hebben we vlak langs de weg ook nog een gier(mega groot!), wilde paarden, wallabies, vossen en veel dode wombats gespot. Er liggen trouwens ook erg veel dode kangaroos langs de weg. Ik snap nu waarom!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden weer even bijgepraat te zijn :) Tot snel!

Reacties

Reacties

Irene

Hoi, leuk om weer je belevenissen te lezen. Boeiend lijkt me al dat wild life en zeker de kangoeroe's die je pad kruisen! En een bubbelbad op de camping is wel erg luxe hoor! Nog veel plezier! En hopelijk een beetje goed weer?

Youssef

Klinkt dope allemaal! Nog ff over je inschatting; Australië telt momenteel zo'n 23,78 miljoen menselijke inwoners en in 2011 werd de totale kangeroopopulatie geschat op 34,303,677. De cijfers liegen er niet om; Kangerules! ????????

Maggie

Weer leuk te lezen allemaal. Een heel bijzondere "safari met de campervan" dus;)

Hannah

Haha bedankt voor de fact-check yous! ^^ M'n inschatting klopte dus. Helaas geen prachtig weer in Melbourne. Ik dacht dat ik de reis qua weer perfect getimed had. Het koude weer is volgens locals ook iets te vroeg. Gelukkig vliegen we over iets meer dan een week richting de zon in Cairns! Hopelijk kan ik op 1 juni dan alsnog met een bruin huidje naar Nederland vliegen :p

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!