hannahaustralie.reismee.nl

East Coast 2 - the end!

Lieve trouwe lezer :),

Na de behoorlijk lange busreis van Airlie Beach naar Rainbow Beach kwam ik gaar aan om 07.40. Ik heb niet bepaald kunnen slapen in de bus en toen ik aankwam bij het hostel moest ik nog 3 uur wachten voordat ik kon inchecken. Ik kon gelukkig lekker chillen in een hangmat en heb daar maar wat series gekeken. Na het inchecken en een lekkere douche ben ik het mini plaatsje Rainbow Beach gaan verkennen. Niet bepaald veel te doen. Het strand was wel mooi, maar naar mijn mening een beetje overrated. In de verte zag je duinen met geel en rood zand wat wel mooi was, en op het strand zelf had je een strook zwart zand wat ik nog nooit eerder op een strand gezien had. Mooi glinsterend zand dat wel. Helaas stond er best wel wat wind en was het niet super warm, waardoor ik maar een uurtje op het strand heb gelegen. Toen besloot ik maar ergens pizza te gaan eten. 's Avonds ben ik de Canadezen die ik eerder in Cairns had ontmoet nog tegenkomen en hebben we een kopje thee gedronken in het hostel. Niet veel gedaan dus maar daar was ik ook te moe voor. Tijd om naar bed te gaan! Dat viel helaas niet mee.. Mijn tent zat vooraan in het hostel en recht naast de plek waar de mensen op bankjes konden chillen en de hele dag harde dance muziek werd gedraaid. Nou ben ik sowieso al niet zo'n fan van dance muziek, maar al helemaal niet voor 12 uur lang terwijl je wil slapen (ik ben hiermee niet aan het overdrijven..!). Een paar stomme Nederlandse jongens hebben tot 4 uur 's nachts super hard muziek afgespeeld via de speakers van het hostel en ze stonden recht voor m'n tent als een stelletje kleuters te schreeuwen. Ik ben een paar keer naar buiten gegaan om te vragen of ze wilde ophouden en de medewerkers van het hostel die in de tent naast mij sliepen hebben dat ook gedaan. De jongens luisterde echter niet en bleven maar doorgaan.. Ik ben echt ontzettend blij met de oordopjes die me iedere nacht meer en een betere slaap bezorgen, maar hier konden ze helaas niet tegenop. Na 04:00 kon ik eindelijk een beetje slapen, en toen ging 4 uur later alweer de wekker die me wakker maakte voor m'n 3-daagde Fraser Island tour.. Dit hostel heb ik na deze voor mij 2e nacht met nauwelijks slaap echt een hele slechte recensie gegeven :p

Goed! Tijd voor Fraser Island. Voor deze 3-daagde tour heb ik $400 neergelapt, want het moest volgens de backpackers die ik heb gesproken echt de moeite waard zijn. Ik merkte al gauw dat ik de enige was in onze touringgroep die van boven naar beneden reist. Ik was namelijk de enige die al in Rainbow Beach was, de rest van de groep (iedereen excl. Hannah El Fassi) moest die ochtend nog van Noosa (een plaatsje 2,5 uur onder Rainbow Beach) met een bus naar boven reizen. Helemaal 'Remi' kreeg ik die ochtend dus een briefing in de garage waar vandaan we zouden vertrekken. Na de eenzame briefing kwam de groep van 30 backpackers in een grote bus aan. Dat was even slikken voor mij, want zij hadden de avond ervoor diezelfde briefing al gehad in Noosa. Ik voelde me toen even behoorlijk buiten de boot vallen en was bang dat de groep al gebond was en het voor mij moeilijker zou zijn om me ergens tussen te wurmen. Gelukkig viel dat wel mee. We werden in groepjes van 4 over de 4 wheel drive auto's verdeeld waar we 3 dagen lang mee over het eiland zouden gaan crossen. Helaas had de tourguide me ingedeeld in zijn auto, die bestond uit allemaal meiden die niet wilde rijden. Hij had mij dus over het hoofd gezien toen we onze hand op moesten steken bij de vraag 'wie wil er chauffeuren tijdens de Tour?'. Toen ik dit aankaartte bij de tourguide zei hij dat ik bij de eerste stop maar bij de andere auto's moest gaan vragen of er iemand met me wilde ruilen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan.. Met goede moed ging ik de groepjes af en helaas pindakaas wilde niemand met me ruilen! En dit terwijl er in alle auto's maar een paar chauffeurs zaten en voor de rest mensen die niet wilde rijden. De reden dat niemand wilde ruilen was dat ze (in dat uur...) al een super hechte groep waren en het te gezellig vonden in hun eigen auto. Ik zei tegen de tourguide dat niemand wilde ruilen en toen mompelde hij wat met dat 'we' wel zouden regelen dat ik ergens op de tour zou mogen rijden. Nou goed.. Dat ging niet soepel. Gelukkig was de groep meiden van mijn auto wel erg gezellig.

Tijdens de tour zijn we naar verschillende meren gegaan. In de zee mochten we wederom niet zwemmen want dit keer zat deze vol met haaien. Bovendien was de zee rondom het eiland heel ruw en zou je zo meters de zee in worden getrokken waarna je dus verpeuzeld zou worden door de haaien. Een grote domper van de tour was dat het 3 dagen lang slecht weer was. Het is continue bewolkt geweest en het heeft best veel geregend. Het was niet koud, maar door de bewolking waren de uitzichten op de wateren echt een stuk minder mooi dan wanneer de zon vrolijk had geschenen. De laatste dag van de tour hebben we zelfs met een groepje meiden besloten om niet naar Lake Wabby te gaan omdat het toen heel hard aan het stormen was. Dan is er niet veel aan om 2,5 km door zwaar en nat zand te lopen en vervolgens te gaan zwemmen in een meer. De eerste en tweede dag zijn we dus een paar highlights van het eiland gaan bezoeken. Hier reden we in een kudde van 4 grote Land Cruisers 4WD's over het strand naar toe. Als eerste hebben we Lake Mckenzie bezocht. Dit was een mooi meer met erg puur en wit zand. Het zand was zo zuiver dat je er alles mee kon wassen, zélfs je tanden. Jep, ook ik ben zo idioot geweest om dat te proberen haha. Ik dacht dat ik daarna de hele dag nog zand tussen m'n tanden zou voelen, maar na het zand-tandenpoetsen je mond te hebben gespoeld met het pure water uit het meer voelde je tanden eigenlijk erg glad aan en had je geen korreltje zand meer in je mond! Dat komt dus omdat het zand zo fijn is. Verder hebben we ons lijf nog even een goede scrubbeurt gegeven en hebben sommige mensen hun haar ook met het zand gewassen. Er was een verhaal van een man met zwarte tanden die een keer zijn tanden heeft gepoetst met dat zand, en daarna had hij witte tanden. Vandaar dat tot op de dag van vandaag iedere dag honderden mensen zijn voorbeeld volgen :p.

Na Lake Mckenzie zijn we naar de rots genaamd Indian Head gegaan. Men zegt dat het eiland met de inmiddels oppervlakte van 120 km lang en 55 km breed zijn oorsprong heeft verdiend aan deze rots. We hebben de rots beklommen en boven genoten van het wijde uitzicht op zee. In de verte konden we nog een waterschildpad zien dobberen. Helaas hebben we de hele tour geen haaien kunnen spotten. Het verhaal van Indian Head is dat de 'eerste' (blanke) ontdekker van Australië, Captain James Cook, eenmaal aangekomen op Fraser Island iets nieuws zag, namelijk een aboriginal. In die tijd noemde ze veel nieuwe dingen waarvan ze niet wisten wat of wie het was een 'Indian'. Na deze beklimming hebben we geluncht waarna we naar het scheepswrak genaamd Maheno zijn gegaan. Dit was gaaf om te zien. Het grote schip ligt daar al meer dan 100 jaar en is toentertijd per ongeluk op het eiland gestrand. Ze konden het schip niet meer verplaatsen door de cycloon en het werd een scheepswrak. Omdat het eiland (nu nog) vol zit met wilde honden genaamd Dingo's, hebben de zeelui die toen op het schip zaten besloten om op het schip te blijven. Na daar een tijdje te hebben geleefd zijn ze door een reddingsbrigade opgehaald (geen heftig verhaal dus verder). Tijdens WO1 is het schip gebruikt als ziekenhuis voor gewonde soldaten. In WO2 is het schip gebruikt als bombing practice. In de loop der jaren is het schip heel snel verzakt in het zand en beschadigd door het zoute zeewater. Ze zeiden dat we een van de laatste duizenden mensen zullen zijn die het scheepswrak nog konden bewonderen, zo snel is het aan het vergaan. Na het scheepswrak keerde we terug naar het hotel waar we tijdens de tour verbleven. Ik kon tijdens de boeking aangeven of ik in een tipi tent wilde slapen of in een hotelkamer. Ik koos toen voor een tipi omdat ze zeiden dat we op het strand zouden slapen en dat leek me wel avontuurlijk. Dat was echter niet het geval. Het was wel dicht bij het strand, maar wel achter een stukje bos en een hekwerk.. Dus je had alsnog niet het gevoel dat je op het strand aan het kamperen was. We sliepen naast de hotelkamers in de tenten en het matras dat op de grond lag was zo dun dat ik net zo goed direct op de grond had kunnen slapen. Weer een nacht met nauwelijks slaap dus.. De volgende dag ben ik aan de tourguide (die overigens nog steeds niet had geregeld dat ik zou kunnen rijden in een van de auto's; dat moest ik zelf maar regelen) gaan vragen of ik in een bed mocht slapen in een hotelkamer omdat ik al 3 nachten nauwelijks aan slapen toe was gekomen. Hij zei dat ik dat zelf moest regelen omdat hij bang was dat meer tipi bewoners dat dan zouden willen. De enige kamer waar nog bedden vrij waren was die van 3 grote en grofgebekte Ierse kerels. Ik voelde me niet echt op m'n gemak om daar te gaan slapen en was bang dat ik dan alsnog niet aan slaap toe zou komen. Toen hebben we met een paar meiden besloten om een matras uit hun kamer te stelen en die op hun gezellige kamer te leggen. Eindelijk had ik dus een nacht met normale slaap! :) Dag twee hebben we nog wat meren bezocht en zijn we naar een grappige (en koude) ondiepe regenwater rivier gegaan. Ze zeiden dat het water zo goed gezuiverd was in die rivier dat je het kon drinken. Dat heb ik niet gedaan, maar ik ben wel diehard in het ijskoude water in de stromende rivier gegaan. We hebben als een krokodil op onze buik door de rivier gezwommen. Door de stroming kon je je laten meevoeren tot het eind. Daarna snel een handdoek om en omkleden want het was alweer aan het regenen! Op dag 2 heb ik ook nog even in een van de auto's mogen rijden over het strand. Ik vond het eigenlijk niet zo leuk als ik dacht en heb uiteindelijk daardoor ook niet heel lang gereden. Wel blij dat ik het even heb ervaren. Het was best wel moeilijk om met zo'n grote volbeladen Cruiser door het zware zand te rijden.

Eenmaal weer op het vaste land aangekomen zijn we per bus naar Noosa gegaan. 's Avonds hadden we nog een afterparty wat wel gezellig was. De volgende dag is bijna iedereen van de groep richting het noorden gegaan voor hun Whitsundays tour, die ik natuurlijk al gedaan had. Ik ben nog een dagje in Noosa gebleven en heb daar met 2 gezellige Franse meiden, 1 Duits meisje en 1 Spaans meisje van ons auto-groepje op het strand gelegen (nu wel goed weer uiteraard..), geluncht en gebbq't en de zonsondergang vanuit een mooi look out punt bekeken. De dag erna (maandag) was het voor iedereen, dus ook voor mij, tijd om Noosa te verlaten. Ik weer in m'n up richting het zuiden naar Brisbane, de eindbestemming van mijn reis door Australië. In Brisbane heb ik wat door de stad gelopen en heb ik koffie gedronken met een lekker stuk cheesecake. Dat was voor mij de payback voor de tiramisu toetjes die stomme mensen van me hadden gestolen in het hostel in Noosa. Je moet alles op slot doen hier, zelfs je eettas! Gisteravond ben ik gaan uiteten bij een Jamie Oliver Italian restaurant in Brisbane. Ik bestelde een broodplankje met tomatentapenade en een spaghetti carbonara. Het was lekker maar veel te zout. Ik heb er bijna 1 liter water bij gedronken, zo zout was het. Toen de ober me vroeg of alles naar wens was geweest zei ik dat het wel lekker was, maar veel te zout. Hij ging zich gelijk verontschuldigen en bood me een gratis dessert aan. Als trouwe Nederlander ging ik op het aanbod in, en direct daarna kwam de manager nog vragen wat er aan de hand was. Ik zei weer dat ik het erg zout vond en toen zei hij dat ze altijd veel zout bij de pasta doen als ze het koken, maar dat de kok misschien was uitgeschoten. Hij vroeg of ik een nieuwe pasta wilde maar ik zat daar echt te vol voor. Hij drong erop aan dat ik een gratis dessert kreeg, dus die kreeg ik. Twee bolletjes vanille ijs met kleine merengues, verse aardbeien en aardbeien saus. Ik zat eigenlijk echt te vol voor dit toetje en had die middag dus al cheesecake gegeten, maar ik moest het uit beleefdheid wel even opeten. Met een volle buik kreeg ik de rekening en ik zag dat ze me niet alleen het dessert twv $13 cadeau hadden gegeven, maar ook nog geld van de pasta hadden afgehaald. Uiteindelijk hoefde ik voor dit 3-gangen diner dus maar $16 te betalen, wat gelijk staat voor ong. €10! ???? Ik denk niet dat veel mensen kunnen zeggen dat ze in een Jamie Oliver restaurant een 3-gangen diner voor een tientje hebben gegeten haha.

Na een goede nacht slaap met een volle buik heb ik gisteren de trein gepakt naar Rosewood. Daar werd ik opgehaald door Julie, de eigenaresse van de stal Tui Lodge waar ik de komende week ga werken in ruil voor accommodatie en eten. Een aardige en een beetje lompe vrouw haha. Je moet een beetje raar blijven om staleigenaar te zijn blijkt maar weer. Vanochtend heb ik 2 paarden gereden, waarvan er 1, Jamaima, echt super klein was! Julie zei dat ze deze week foto's van me zal maken dus jullie krijgen me te zien op de little pony. Ze is echt zo klein dat ik vroeg of ik niet te groot voor d'r zou zijn. Volgens Julie was dat niet zo dus ik ben er maar op gegaan. Ze was heel erg voorwaarts en als ik d'r in galop wilde laten gaan schopte ze naar m'n been omdat ze het niet leuk vond. Verder ging het goed en Julie heeft zelfs aan me gevraagd of ik d'r zaterdag wil uitbrengen op een show :) Leuk! In m'n volgende blog zal ik jullie verder bijpraten over m'n ervaringen in Tui Lodge.

Over 1 week zit ik al bijna in het vliegtuig! :D

X Hannah.

Reacties

Reacties

Maggie

Weer veel meegemaakt en mooie dingen gezien dus. Weinig geslapen, oké, maar dat kun je thuis ook nog;) Ik moet wel lachen als ik me voorstel hoe jij op dat voor jou veel te kleine paardje vecht om haar in galop te krijgen. Ik hoop dat Julie er een filmpje van maakt haha.
Nog veel plezier deze laatste week.
groetjes, mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!