hannahaustralie.reismee.nl

Van Melbourne naar Adelaide

Hi mate,

'How are you going?' 'I'm fine thanks, how are you?'... Wat zijn de mensen hier toch aardig! En dan bedoel ik niet alleen de vraag of alles goed gaat die werkelijk iedere Australiër (jep, ook de kassa medewerker) aan je stelt. Iedereen is erg behulpzaam, sociaal en aardig in dit land. Sta je ergens je grote campervan midden in Adelaide in te parkeren, dan staat er wel iemand langs de kant die je aanwijzingen geeft zodat je geen brokken maakt. Sta je peinzend naar je kapotte gastank te kijken? Dan komt er wel iemand naar je toe om je te helpen dit te fixen. Wat willen ze hiervoor terug? Niks!Kortom: Australiërs zijn aardige en behulpzame mensen.

Afijn. Inmiddels zijn we aangekomen op onze eindbestemming Adelaide. De vorige keer toen je m'n blog las waren we bijna in Melbourne. Laat ik voor de goede verhaallijn teruggaan naar dat moment... Als ijsklontjes stapten we op onze tussenstop van Canberra naar Melbourne uit onze campervan die op dat moment 2 graden Celsius aangaf. Tja.. Dat had ik ook niet verwacht toen ik dacht aan Australië. Je kon onze ademhaling zien in de kou. Na het fixen van onze gastank ($0,20) konden we onze reis voortzetten naar Melbourne. Nog 356 km te gaan. Eenmaal gearriveerd in Melbourne hebben we onwijs gechilled op onze luxe (en wonderbaarlijk goedkope) camping met jacuzzi en sauna. Na een paar dagen geen douche en de inmiddels verzamelde stinkende kleren konden we hier dus weer even lekker een goed weekend opladen. Melbourne was een drukke stad met een echt urban gevoel. Mega veel street art (hele straten vol met graffiti) en honderden koffietentjes, sushibars, cocktailbars, studenten en niet te vergeten: Aziaten!! Manman het lijkt hier serieus soms wel alsof je in Azië terecht bent gekomen. Het viel me op dat je in Melbourne t.o.v. de andere grote steden zoals Sydney, Canberra en Adelaide echt nog veel meer Aziatische horeca hebt.

Voordat we vanuit Melbourne aan de Great Ocean Road begonnen zijn we naar Philip Island gereden om wilde pinguïns te spotten. Het houdt maar niet op met de gave wilde dieren die je in dit land kunt spotten! Toen de zon onder was kwamen ze stiekem uit de zee gezwommen; de kleinste pinguïnsoort ter wereld. Het was echt het meest schattige wat ik ooit heb gezien. De pinguïns kwamen terug van hun dagje zee met volle maagjes en eten voor hun partner. Ze kwamen pas toen de zon onder was zodat de grote roofvogels hun niet zouden zien. Omdat ze veilig het strand over wilde steken om terug naar hun partner te gaan, verzamelde ze zich in groepjes van ongeveer 10. Als ze genoeg moed bij elkaar hadden geraapt sprinten ze zo snel ze konden in hun groepje de veilige duinen in. Dat was echtwaar ontzettend aandoenlijk om mee te maken!

Het hoofddoel van onze reis was natuurlijk de Great Ocean Tour doen. Onze Great Ocean Tour ging alleen niet helemaal volgens plan. Het was de bedoeling dat we vanuit Melbourne in 4 dagen via de Great Ocean Road en daarna via het berggebied de Grampians naar Adelaide zouden reizen. Toen we aan de Great Ocean Road begonnen bleek het behoorlijk slecht weer. Van de prachtige blauwgroene oceaan was door de regen en bewolking weinig te zien. We besloten na een klein stukje van de weg maar gelijk door te rijden naar het bergachtige natuurgebied de Grampians. Daar was het namelijk wel beter weer op dat moment. Helaas wel 3,5 x 2 = 7 uur omgereden door de regen. De vele regenval heeft echter 1 positief punt: de watervallen zijn nu overal gigantisch (waar er in de hete zomermaanden maar een pis-straaltje te zien kan zijn). De Grampians waren echt prachtig. We hebben op uitkijkpunten gestaan waar je echt kilometers de bergen in kon kijken. Er hingen nog wat laaghangende wolken, maar dat maakte het uitzicht juist gaaf. Zoals ik zei; de watervallen zijn nu gigantisch, en laat ik nou net heel erg van watervallen houden! We hebben de McKenzie falls bekeken en dat zag er echt uit alsof je in Google het woord 'waterval' intypte. Oké.. Dan krijg je wel heel overdreven mooie en veel uiteenlopende voorbeelden.. Maar het punt is dat het een prachtige waterval was :) Na onze natuurbewonderingen was het weer eens de hoogste tijd om het edele dier te beklimmen. We kunnen natuurlijk niet langer dan 2,5e week zonder! We kwamen op een avond aan bij een typisch Australisch western ingerichte stal, waar we de volgende dag een rit van 2,5 uur door de Grampians gingen maken. Daar hartelijk en warm ontvangen met een heerlijke openhaard, hebben we de avond vertoefd met marshmallows en wijn. De volgende ochtend hielpen we de paarden uit de weilanden te drijven met de 4x4 van de begeleider en hebben we de beestjes gevoerd. De rit was erg mooi. We bleven tijdens de rit op zijn landgoed wat bestond uit 5000 hectares weiland en bos. Niet al te weinig dus! Gezien Sharon en ik de meest gevorderden ruiters van de groep waren (zelfs naast de begeleider..) mochten we telkens door rijden tot het volgende stop bord wat dan 1 tot 2,5 km verderop stond. Zo konden we genoeg uit de rit halen en hoefde we ons niet aan te passen aan de beginners. We hadden $100(ong. €70) voor de rit betaald dus dan wil je natuurlijk wel iets uit je rit kunnen halen (paardrijden is erg duur in Australië!). De begeleider bedankte ons na de rit nog voor de manier waarop we zijn paarden hadden gereden. Dat hoor je ook niet vaak als je ergens een rit hebt gemaakt. We kregen nogmaals verteld dat we het voor de 'Dutchies' weer eens waargemaakt hadden door de nummer 1 in de wereld qua rij-skills neer te zetten. Oké; genoeg ophemeling.

Uiteindelijk zijn we via de Grampians weer terug gereden naar het begin van de Great Ocean Road. Gelukkig was het weer iets beter, maar nog steeds niet fantastisch. We besloten de Tour in 1 dag te doen en 's avonds nog zo ver mogelijk richting Adelaide te rijden. Ik denk dat we iets te hoge verwachtingen hadden van de road.. Het laatste stukje was erg mooi bij de 12 apostelen en daaromheen, en gelukkig hadden we precies op dat stuk ook een mooi zonnetje die het water nog mooier kon maken. De rest van de road was niet mega bijzonder m.u.v. een diersoort die ik nog niet eerder in het wild had gespot. Ik heb het namelijk over de Koooaaallaa! :D Het was echt heel erg gaaf om deze dieren in het wild te spotten. Mijn camera staat vol met prachtige foto's van de koala's, waarvan we er in een stuk bos onderweg echt heel veel hebben mogen zien.

De dag nadat we dan eindelijk de tour hadden volbracht stond in het teken van de campervan inclusief onszelf naar Adelaide brengen. Omdat we in de avond hiervoor ineens bijna geen benzine meer hadden en om 21:00 alle tankstations in de buurt al dicht waren, konden we niet verder komen dan we eigenlijk wilde. Dan maar een gratis kampeerplaats opzoeken, in de bosjes plassen en gaan slapen. Het is tijdens onze roadtrip gebruikelijk om een keurige bedtijd van ongeveer 22:00 aan te houden en op te staan rond 07:30. Klinkt wellicht saai voor sommigen, maar omdat het hier al om 18:00 donker is en rijden in het donker niet handig is met slechte wegen en overstekende kangaroos, hebben we 's avonds in the middle of nowhere met meestal geen bereik en veel kou weinig beters te doen dan vroeg onder de dekens kruipen. Op die manier kunnen we 's ochtends vroeg opstaan om naar een volgende bestemming te rijden of om de omgeving te verkennen waar we zitten en daarna weer naar een volgende bestemming te rijden voordat het weer donker is. Na nog 5 uur rijden waren we dan eindelijk op onze eindbestemming Adelaide. Daar gaan we komende maandag de campervan schoonmaken (we hebben inmiddels 4578 insecten op onze bumper verzameld) en inleveren en daarna nog een nacht in een hostel slapen zodat we dinsdagochtend heel vroeg naar het vliegveld kunnen voor onze vlucht naar Cairns.

Morgen gaan we nog een dagje naar Adelaide om de stad te verkennen. Gisteren hebben we in de stad weer bij een Jamie Oliver restaurant geluncht nadat we er maarliefst 1 uur over hadden gedaan om onze campervan ergens te parkeren. Ik zal mijn lange blog afsluiten met de al dan niet belangrijkste activiteit van mijn reis: de Mcleods daughters tour! :D Die heb ik namelijk vandaag gedaan. Ik zal je niet gaan vervelen met alle ins en outs, want ik weet dat de meeste lezers geen fan zijn. De mede fans krijgen zoals beloofd nog een uitgebreide powerpoint presentatie (kuch kuch Jolien kuch kuch????). Voor mij was de tour in ieder geval echt fantastisch! Samen met nog 2 meiden en de tourguide (die echt ontzettend veel wist te vertellen) zijn we in een auto langs heel veel filmlocaties gereden en hebben we geluncht in het beroemde Gungellan Hotel. Uiteraard koos ik daar voor de Mcleods Daughters burger die niet per se lekker was, maar dat was natuurlijk wel een must. Oké ik ga ophouden met typen want anders ben ik nog een uur aan het typen wat ik allemaal gezien heb en dat interesseert de meeste toch niet :p

Ik spreek jullie weer als ik met een cocktail op het strand onder de zon aan de oostkust zit!

X Hannah.

P.s.: mijn vliegticket terug naar NL is geboekt:

1 juni 12:15 (lokale tijd) --> Brisbane - Shanghai Pudong. Vlucht MU716, aankomst 1 juni 20:20 (lokale tijd).

2 juni 00:45 (lokale tijd) --> Shanghai Pudong - Amsterdam. Vlucht MU771, aankomst 2 juni 06:35 (lokale tijd).

Ik vlieg met China Eastern Airlines en heb goedkoop geshopt voor in totaal €466!

Irene

Fantastisch verhaal weer Hannah! en nu genieten van het zonnetje, want dat wordt wel tijd zo te lezen!

Maggie

Te gekke wilde dieren spotten, fantastische natuur, supervriendelijke mensen, wasjes doen, ontspannen in de jacuzzi, én de mooiste waterval ooit beleven en dat omdat het weer niet echt meezit. Het enige wat dus nog mist is de zon en die ga je dus nu ook nog gewoon tegemoet. Prima planning:) Je gaat straks thuis komen als een doorgewinterde én zongebruinde Australië-verkenner.
Ik verheug me al op de fotodag! Veel plezier nog en uhh geniet van de cocktails!
Tot snel en heel veel groetjes, mam.