hannahaustralie.reismee.nl

East Coast 1 - Cairns/Arlie Beach

Zon! :D Dat maakt me blij. Ik begin iets meer een kleurtje te krijgen die te verwachten valt bij een reis Down Under. Met zo'n 25 - 30 graden begint m'n oostkust reis heerlijk. Mijn vorige blog eindigde in Adelaide, de laatste bestemming van ons Campervan avontuur. Zoals dit avontuur bij Apollo met gedoe begon in Sydney, zo eindigde de tour bij Apollo in Adelaide behoorlijk veel sneller en gemakkelijker.

Peperduur is wat me de laatste tijd helaas nogal bezig houdt, en dat terwijl ik continue m'n financiën bij aan het houden ben. Op de een of andere manier vliegt het geld hier gewoon over de toonbank alsof je prins carnaval in de grote optocht bent. Ik ben de laatste tijd daarom nogal basic aan het leven geweest, waarbij ik me probeerde te houden aan het boeken van de goedkoopste hostelkamers, het kopen van het goedkoopste eten in de supermarkt en af en toe ongezond goedkoop fastfood eten zoals een $5 Dominos pizza. Ik kan dus niet wachten om back in Holland te genieten van heerlijke voedzame maaltijden! Omdat ik geen zin meer had om me iedere dag zorgen te maken of ik wel of niet een ijsje, koffie of biertje mocht kopen heb ik besloten dat ik m'n laatste weekje nog ergens ga werken. Tijdens m'n 9,5 uur durende busreiziger van Cairns naar Airlie Beach ben ik dus wat gaan zoeken en bellen naar paardenstallen in de buurt van Brisbane (eindbestemming van m'n Aussie Adventure). Helaas wilde de meeste stallen niemand aannemen voor 1 week, wat ik ook goed begrijp. Gelukkig was er wel één stal die me voor een week wilde laten werken tegen accommodatie en voedsel! :) De stal heet Tui Lodge en de vrouw van de stal klonk erg aardig en enthousiast. Het ligt in het plaatsje Merryvale, 1 uur rijden vanaf Brisbane. De vrouw van de stal zei dat ik paardrijspullen wel kon lenen daar en dat de werkdagen erg relaxed zijn. Het maakt me eerlijk gezegd ook niet uit als ik wel hard moet werken, ik ben allang blij dat ik daar een weekje tussen de paarden mag werken :). Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn en wat ik mag doen (hopelijk laten ze me ook wat paardrijden en niet alleen maar shit klusjes doen).

Omdat ik dus nog een weekje ga werken maakt het m'n laatste 'echte' reisweek ook een stuk fijner. Nu kan ik tenminste gewoon een ijsje kopen als ik daar zin in heb en hoef ik niet iedere dag weer herberekeningen te maken. Dus alsjeblieft, maak je geen zorgen om me als je dat doet na het lezen van m'n geldissues; ik ben juist blij met deze keuze want ik ben al wel een beetje klaar met rondreizen dus ik vind het alleen maar fijn dat ik nog 1 weekje op 1 plek kan blijven hangen. En bovendien is er dan voor mij geen betere plaats dan tussen de paarden!

Op dit moment zit ik weer in de bus naar m'n volgende bestemming; Rainbow Beach. Dat plaatsje staat bekend om de vele kleuren zand op het strand (vandaar de naam;). Ik ben deze nacht super kostenbesparend bezig door de hele nacht (van 17:35 tot 07:40) in de bus te zitten (hoef ik deze nacht dus geen hostel te betalen). Morgenochtend als ik daar aankom zal ik waarschijnlijk wel behoorlijk gaar zijn, maar gelukkig draait het in het plaatsje vooral om het strand, dus dan kan ik m'n dag daar lekker liggend spenderen. Na dat dagje relaxen is het tijd voor de Fraser Island 3-daagse tour. Dan ga ik o.a. in een 4x4 over het strand scheuren, hele mooie stranden zien, dingo's (wilde honden) spotten en op het strand in een tent slapen. Hopelijk heb ik een leuke groep zodat ik de leuke momenten met mensen kan delen ipv alleen met mezelf :p. Tijdens de Whitsundays dagtour die ik gisteren gedaan heb toen ik in Airlie Beach verbleef, viel het me namelijk best wel tegen dat ik alleen was. Ik vond het niet zo leuk dat ik de mooie momenten niet kon delen met iemand. Daarom ga ik jullie nu maar even op deze manier meenemen in de prachtige momenten van het whitsundays avontuur!

Met een speedboat vertrokken we gisterenochtend vanuit Airlie Beach voor een dagtrip naar de Whitsunday eilanden. Ik denk dat er ongeveer 25 mensen op de boot zaten, voornamelijk stelletjes of vrienden-stelletjes. Het was niet per se een backpackers tour (wat ik wel verwacht had gezien het hele dorpje vol zat met backpackers), er zaten ook her en der iets oudere mensen bij. De eerste stop was na een uur varen. We stopten bij een mooie plaats aan de rand van een eiland. Daar konden we de wetsuits aan doen en werd ons instructies gegeven voor het snorkelen. Ik vond het best wel spannend om te gaan snorkelen gezien het m'n eerste keer was en ik het niet heel erg fijn vind om me tussen vissen te bevinden (kijken vind ik mooi, maar ze hoeven me niet aan te raken :p). Het water was 25 graden, super mooi groen/blauw en de temperatuur buiten rond de 30 graden. Een prachtige dag dus! We sprongen in het water en het snorkel-uur ging van start. Als een eendje op het water dobberde ik rond (alleen dan natuurlijk wel met m'n hoofd continue in het water). Het duurde nog geen minuut voordat ik de eerste vissen had gespot. Ik had niet verwacht dat er zo veel vissen in het water zouden zitten! Echt overal boven en langs het koraal kon je vissen spotten. Van hele grote schollen kleine visjes (waar ik soms onderdeel van uitmaakte) tot grote exotische vissen met felle kleuren die tot wel 50cm groot waren. Ik vond het echt prachtig om te zien! Niet alleen de vissen, maar ook het koraal. Het Great Barrier Reef is inderdaad niet meer zo fel gekleurd als op de plaatjes (hoe het vroeger was), maar ik vond het wel erg mooi om te zien. Heel gaaf om de verschillende vormen koraal te zien, en sommige stukken waren mooi paars of goudkleurig. Als klap op de vuurpijl (hier had ik stiekem heel erg op gehoopt deze te mogen spotten), 'zwom' ik tijdens het snorkelen ineens oog in oog met een mega waterschildpad! Ik maakte op dat moment zelfs een wauw-geluid door m'n snorkeltuig heen haha. Het was echt zo fantastisch mooi, dat ik het zelfs moeilijk vind om in woorden uit te drukken. Af en toe kwam de schildpad boven water om adem te halen, en dan ging ik ook even boven water kijken. Heel groot hoofd! De schildpad leek zich niet zo druk te maken om de mensen in het water en zwom gewoon in alle rust, kalmte en sloomheid een beetje rond. Ik heb 'm een heel stuk gevolgd en op een gegeven moment kwam hij recht op me af zwemmen. Toen heb ik me in rare bochten gewurmd om meneer schildpad z'n ruimte te geven.

Na het snorkelen gingen we naar het meest bekende look out punt van de Whitsundays. Het was echt (wederom) onbeschrijflijk prachtig. Het leek wel een surrealistisch schilderij zoals het ongelooflijk lichtblauwe heldere water zich in bochten met het parelwitte zand om de eilanden legde. Na deze adembenemende momenten legde we na weer een stukje varen (waarbij ik nog een waterschildpad heb kunnen spotten) de boot aan bij Whiteheaven Beach. De naam doet echt eer aan, want het zand was parelwit en je kon tot meters ver de witte zandbodem in het water zien. Het water was zó helder dat je je voeten nog super goed kon zien als je al tot je kin in het water stond. Het waren echt het mooiste wateren en stranden die ik ooit gezien heb (en waarschijnlijk die ik ooit ga zien). Het zand behoort tot de meest fijne zandsoorten op aarde en het is daarom zo uniek dat je $30.000 boete moet betalen als je het zand steelt (en met stelen bedoel ik ook een onschuldig klein beetje meenemen). Een ander grappig feitje aan het pure zand was dat het niet heet kan worden (zelf niet als de zon er met 40 graden op schijnt). Daarnaast schijnt het zand goed voor je huid te zijn (zuiverend) en daarom smeren sommige mensen zich helemaal in met het zand. We hebben op Whiteheaven Beach 2 uur mogen chillen en we hebben daar ook nog een lekkere lunch gekregen op de boot (incl. oesters). Het was een dure dagtour, maar ik vond het zeker het geld waard!

Ik ben niet heel erg chronologisch aan het schrijven, dus hopelijk is het nog goed leesbaar :p. Mijn oostkust reis begon namelijk in Cairns. Daar heb ik van dinsdag t/m zondag gespendeerd en vooral veel gerelaxed. Het was een leuk stadje met veel backpackers. Omdat het strand en de zee in Cairns al bezet is door krokodillen, is het niet toegankelijk voor mensen. Ik hoorde een eng verhaal dat er een jonge vrouw met te veel alcohol op een paar weken geleden toch het strand op is gegaan en daar toen het water in is gesleurd door een krokodil :o... Dood. Dus ik heb het maar veilig bij de Lagoon gehouden. Dit was een gratis zwembad(klein look-a-like strandje) met uitzicht op de echte zee. In Cairns hadden we 2 aardige Canadese kamergenoten waar ik donderdag mee naar de watervallen ben gegaan en vrijdag naar het regenwoud. Zij hadden een auto dus op die manier kon ik toch de highlights bezoeken zonder een dure dagtour te hoeven boeken. Het was heel leuk en ik heb voor het eerst onder een waterval gezwommen :). De tweede waterval waar we heengingen (Josephine Falls) was zo gevormd dat het een natuurlijke waterglijbaan was geworden! Echt super gaaf en heel leuk om daar als een Teletubbie meerdere keren vanaf te glijden. In het regenwoud was ook een stuk in de rivier waar we hebben gezwommen, en daar zat een stroomversnelling in waar je in kon springen. Dan moest je wel met je voeten naar voren zodat je je daarna vast kon zetten tegen een steen die in het water lag (deed je dat niet dan stortte je niet ineens van een waterval met meters naar beneden hoor ;). Het laatste coole ding dat ik gedaan heb in Cairns was het spotten van de flying foxes (oftewel vleerhonden). Er waren er echt wel honderden van en iedere dag vlogen ze op een bepaald tijdstip van de ene kant van het stadje naar de andere kant. Ik ben echt onwijs blij met m'n super camera die echt gemaakt is voor dit soort momenten waarbij ik een mega zoom-in nodig heb. We zagen namelijk een flying fox in de boom hangen van ver weg, en ik heb er echt een prachtig gedetailleerde close up foto van kunnen maken! Heel erg gaaf om die grote beesten in het echt te zien. En geloof me, ze zijn echt heel erg groot..! Google ze gerust; zo zagen ze er in Cairns ook uit! :o :)

Oké, nu is het tijd om een beetje tv te kijken op de IPad en dan ga ik eens proberen om zittend te slapen in deze bus met irritant hard gorgelende buschauffeur.

Bedankt voor het lezen maar weer, en tot de volgende keer!

X Hannah.


Reacties

Reacties

Maggie

Prachtig verhaal Hannah. Jij zult dat waterschildpad nooit vergeten en ik zal nooit
meer je beschrijving van "Hannah de Teletubbie" vergeten haha.
Nog heel veel plezier deze laatste weekjes!
zonnige groetjes, mam

Irene

Wat een avonturen weer Hannah! Leuk om te lezen en ook de foto's op Facebook lieten een gezellig sfeertje zien! Toch ook fijn om je binnenkort weer in levende lijve te zien! Nog veel plezier en werk ze je laatste weekje

oma en opa.

vertel- verhalen goed onthouden alles wat je ziet voor later. dag schat. heb de scootmobiel in de kamer staan.verder is hier alles oke .weet niet veel te vertellen zoals gewoonlijk aan de telefoon geniet er nog maar van. groeten van opa en oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!